Základy vývoje programů v jazyce C pomocí překladače MinGW a IDE CodeBlocks

Proč jazyk C?: 1, 2.

Proč CodeBlocks?

1. Instalace překladače

http://sourceforge.net/projects/mingw/?source=directory
To je verze, jejíž instalace je zde popsána. Je možné, že existují novější a lepší verze MinGW, které lze najít vyhledáním slova "MinGw" v poli "Search" stránek http://sourceforge.net/.
Následují snímky z průběhu instalace.

Po spuštení instalačního souboru mingw-get-setup.exe povolíme operačnímu systému Windows změny v počítači.

Klikneme na tlačítko "Install".

Překladač instalujeme do adresáře "C:\MinGW\".

Až se nainstaluje MinGW Installation Manager, klikneme na tlačítko "Continue".

V MinGW Installation Manager vybereme tyto prvky k nainstalování a potom vybereme z menu "Installation" - "Apply Changes".

Klikneme na tlačítko "Apply".

Po nainstalování vybraných prvků klikneme na tlačítko "Close".

MinGW Installation Manager zavřeme pomocí volby v menu "Installation" - "Quit".

Po instalaci je nutné přidat cestu k adresáři, kde systém hledá spustitelné soubory, které se mohou potom spouštět i z jiných adresářů, než jsou ty, kde jsou umístěny.



Za stávající cesty oddělené středníkem se přidá ";C:\MinGW\bin".

2. Instalace vývojového prostředí

http://www.codeblocks.org/
Downloads – Download the binary release
Stáhnout "codeblocks-XX.XX-setup.exe" a nainstalovat.

Nechat vše zaškrtnuté.

Code::Blocks samy detekují předtím nainstalovaný překladač.
Klikneme na tlačítko "Set as default".

Program Files musí skutečně existovat v adresáři "C:\MinGW".

3. Základy práce s vývojovým prostředím CodeBlocks

Codeblocks je druh integrovaného vývojového prostředí (integrated development environment – IDE) distribuovaný jako svobodný software.
Integrované vývojové prostředí zpravidla obsahuje editor pro psaní zdrojového kódu, překladač a debugger, což je program pro nalézání chyb ve zdrojovém kódu.
  1. Práci začneme tak, že spustíme program CodeBlocks.
  2. Zvolíme "Create a new project".
  3. Zvolíme "Console application" a klikneme na tlačítko "Go".
  4. Klikneme na tlačítko "Next".
  5. Vybereme si jazyk C.
  6. Vyplníme pole "Project title". Název musí být bez mezer a diakritických znamének.
  7. Vyplníme pole "Folder to create project in", ostatní pole se vyplní sama a klikneme na tlačítko "Next".
  8. Klikneme na tlačítko "Finish".
  9. Rozbalíme složku "Sources".
  10. Dvakrát klikneme na "main.c" a tím se zobrazí zdrojový kód.
  11. Tlačítko "Build" přeloží program "main.c" na spustitelný program s příponou "exe", který najdete v podadresáři projektu "\bin\Debug".

4. Ladění programu v prostředí CodeBlocks

Laděním programu zde budeme chápat jeho krokování a sledování hodnot proměnných.
Ladění programu se spouští tlačítkem z panelu "Debug" – "Start / Continue".
Pouhým kliknutím na tlačítko "Start / Continue" debugger programem projede a skončí, proto musíme na začátek programu umístit breakpoint (zarážku) kliknutím pravým tlačítkem na šedý pruh před zdrojovým kódem a výběrem "Add breakpoint".
Spustíme debugger kliknutím na tlačítko "Start / Continue" a tak je debugger spuštěný a čeká na zarážce. V této fázi v nabídce "Debug" – "Debugging windows" zaškrtneme "Watches". Objeví se okénko "Watches", které můžeme přetáhnout do různých částí editoru.
V okénku "Watches" se na začátku ladění nezobrazují žádné proměnné.
Proměnné musíme do okénka napsat nebo v průběhu ladění vybrat proměnnou v kódu programu a z místní nabídky vybrat "Watch ..."
Okénko "Watches" je nutné aktivovat, když je spuštěný debugger, protože nabídka "Debug" – "Debugging windows" se používá zvlášť, když je spuštěný debugger a když není.
Ladění funguje pouze tehdy, když máme založený projekt. Pokud máme pouhý textový soubor se zdrojovým kódem s příponou "c" nebo "cpp", tak se při kliknutí na něj otevře prostředí CodeBlocks, ale není možné spustit debugger. Je tedy nutné vše dělat v projektech.
Dále je nutné, aby v názvech adresářů na cestě k projektu a v názvu samotného projektu nebyly znaky s diakritikou a mezerami.
Editor v průběhu ladění vypadá takto:

Existující projekt se otvírá kliknutím na soubor s příponou "cbp".

Nastavení umožňující ladění

Při ladění nesmí být zaškrtnuta žádná volba začínající na "Optimize".