Materiály k výuce
Informatika I - cvičení
MS Excel - úlohy na tvorbu grafů
Příklady zápočtového testu
Data pro variantu č. 1
Index PX 50 z roku 2005 - Příloha k Variantě č. 2 z příkladů zápočtového testu
Návod k řešení Varianty č. 2 z příkladů zápočtového testu
Informatika II - cvičení
MS Excel - úlohy na analýzu dat
MS Excel - data pro import do aplikace MS Access
MS Excel - úlohy na řešitel
MS PowerPoint - Making PowerPoint Slides
Informatika I a II - přednášky a informace pro kombinované studium
Vzorové zadání a vypracování zápočtové práce z předmětu Informatika I spolu s návody
Bodování zápočtové práce z předmětu Informatika I a informace o testu v letním semestru
Vzorové vypracování dokumentu s výsledky získanými v tabulkovém procesoru jako část zápočtové práce z předmětu Informatika I spolu s návody
Požadavky pro studium
Titulky obrázků a křížové odkazy
Přednáška na téma Informace a informační a komunikační technologie
Přednáška na téma Aplikovaná informatika
Přednáška na téma Kancelářské softwarové balíky
Přednáška na téma e-Commerce
Přednáška na téma MS Access a databáze
Referáty
Základy informačních technologií
Distanční studium
MS Excel - příprava na test z analýzy dat
MS Excel - úlohy na maticové vzorce
Výsledky testu z Excelu
Základy programování
Distanční studium
Podmínky absolvování předmětu Základy programování
Často kladené otázky při zkoušce z předmětu Základy programování
Přednášky
Přednáška - Čísla v počítači
Přednáška - Algoritmy
Přednáška - Implementace
Přednáška - Data
Užitečné internetové odkazy
Zápočtový test z předmětu Základy programování a jeho výsledky
Přednáška z jazyka C
Návod na instalaci vývojového prostředí CodeBlocks a první kroky v něm
Generátor výrazů pro procvičování precedence a asociativity operátorů
Řazení přímým výběrem
Řazení pomocí knihovní funkce qsort()
Menu
Čtení matice
Načtení matice do pole - program bez podprogramů Zkuste jej rozepsat do podprogramů podle následujícího programu StrukturaPointery.c a podle tohoto přehledu.
Pole řetězců - 3 způsoby reprezentace
Načtení struktury do pole - program rozčleněný na podprogramy
Data pro procvičování načtení struktury do pole a rozpracovaný program pro čtení této struktury
Kalkulačka jako demonstrace:
- odděleného překladu neboli práce s hlavičkovými soubory,
- využití pole struktur pro zjednodušení programu,
- pointerů na funkce,
- vícenásobné náhrady jednoho podřetězce jiným v řetězci,
- odříznutí zbytečných nul z reálného čísla.
Vícenásobná náhrada podřetězce v řetězci:
Rekurzívní výpis adresáře DirListRecursive.c a DirListRecursive.exe
Test klávesnice
Hledání prvočísel
Kontrola zadávání čísel
Determinant matice
Ruleta: Příklad na procvičování binárních souborů
Strategie hraní rulety
Jazyk VBA
Distanční studium
Studijní materiál o VBA v MS Office 2007
Studijní materiál o analytických nástrojích v aplikaci MS Excel
Studijní materiál o makroprogramování v aplikaci MS Excel
Automatizace OLE
Makro, které uloží do textového souboru data z dotazníků dělaných pomocí panelu nástrojů Formuláře v MS Word pro dotazníky s příponou doc a docx
Formulář na listu a transport dat do tabulky
Uživatelský formulář č. 1
Uživatelský formulář č. 2
Uživatelský formulář č. 3
Uživatelský formulář č. 4
Makro doplňující popisky dat do excelovského grafu
Jednoduchá hra v MS Excelu
Hra ve formě excelovského grafu - autor: RNDr. Miroslav Panoš, Ph.D.
Příklady maker pro MS Word
Polymorfismus ve VBA
Příklady funkcí pro MS Excel
Test z VBA - požadavky a vzorové úlohy s vypracováním
Test z VBA - prvky, ze kterých se budou skládat úlohy testu
Distanční studium
Objektové programování
Distanční studium
Podmínky absolvování předmětu Objektové programování
Přednáška o objektovém programování
Přednáška z jazyka Java
Příklad práce se soubory a výjimkami
Kalkulačka jako demonstrace:
Kalkulačka s řídící strukturou switch:
- Tento projekt je hůře udržovatelný než výše uvedený projekt "Kalkulačka" s polem objektů, protože se při změně sortimentu funkcí musí měnit kód pro výpis menu, konstanta POCET_FUNKCI_KALKULACKY a větve switch.
- V tomto projektu se musí navíc testovat typ instance operátorem "instanceof", aby po zadání čísla mimo rozsah funkcí program nehavaroval.
- V default větvi a větvi pro konec se musí přiřadit do referenční proměnné funkce null, aby se nespustila poslední volaná funkce, když uživatel zadal číslo mimo rozsah nebo chce skončit.
Známá hra "Kámen, nůžky, papír" jako demonstrace možností výčtového typu v jazyce Java, kde
- je eliminována řídící struktura switch a
- minimalizován kód, který vypisuje hlášky ve stylu "Kámen tupí Nůžky".
- Tato struktura projektu umožňuje s minimálním úsilím udělat rozšíření dané hry například do verze "Kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock", a tedy je maximalizována udržovatelnost projektu.
Hra Cílová částka - Zobecněná verze hry "The 100 game" jako demonstrace možností výčtového typu v jazyce Java
- Tato struktura projektu umožňuje přidávat hráče s různým algoritmem do výčtové třídy "Hrac", kde se navíc modifikují u všech ostatních hráčů metody hrajePoMne() a hrajePredeMnou(). Do dalších tříd není nutné zasahovat a je tedy maximalizována udržovatelnost projektu.
Klasický hlavolam Farmář, liška, husa a zrní jako demonstrace práce s množinou prvků výčtového typu.
Známá hra Piškvorky jako demonstrace práce s vlastní výjimkou v projektu s GUI, který sám o sobě výjimky nevyhazuje, a autorizovaným přístupem ke statické proměnné. - autorka: Tolkyn Zhapayeva
Databázový program Databáze Vodních živočichů jako demonstrace:
- výčtového typu, dynamických datových struktur HashMap a ArrayList,
- dědičnosti, autorizovaného přístupu k datům a polymorfismu,
- čtení dat ze souboru s využitím metody split() a zápis dat do souboru,
- zachytávání chyb,
- implementace rozhraní.
Umělá inteligence
Výsledky testu psaného 15. 1. 2025
Distanční studium
Historie umělé inteligence - dokument
Historie umělé inteligence - prezentace,
History of Artificial Intelligence - presentation
Přednášky z umělé inteligence
Přednáška o deskových hrách Rozepsání hry Sirky do grafu typu strom
Přednáška o logice v umělé inteligenci ve formátu pptx a pdf
Přednáška o bayesovských sítích
Přednáška o rozhodovacích stromech
Přednáška o algoritmu DTW
Přednáška o algoritmu BackPropagation
Přednáška o genetických algoritmech
Cvičení z umělé inteligence
Materiál k přednáškám z umělé inteligence
Výzkumná zpráva o použití neuronové sítě pro řešení problému fonetické transkripce češtiny
Závěrečné práce studentů
PNGtoTXT.zip - program pro převod obrázků typu typu PNG na textový soubor s čísly pixelů, autor: Vojtěch Ešner
Tento zabalený adresář obsahuje projekt v jazyce C++ vytvořený v IDE CodeBlocks a může sloužit jako příklad vývoje programu využívajícího dynamické knihovny z externích zdrojů. Další informace jsou v souboru info.txt v tomto balíku.
Image Loader - program pro převod obrázků typu typu PNG, JPG a GIF na textový soubor s čísly pixelů, autor: Petr Bechyně
BMP Loader - program pro převod obrázků typu BMP na textový soubor s čísly pixelů, autor: Jaroslav Dvořák
Piškvorky - autor: Miroslav Mansfeld
Sirky Sirky ke stažení - autor: Antonín Jílek
Tic Tac Toe Tic Tac Toe ke stažení - autor: Vladimír Špringl
Pexeso Pexeso ke stažení - autor: Jan Míka
Prolog.zip
Ilustrační programy
- Porovnání dvou slov metodou Dynamic Time Warping
- Obnovení poškozeného vzoru pomocí Hopfieldovy sítě
- Kohonenova samoorganizující se síť
- Neuronové sítě a genetické algoritmy
- Neuronové sítě učící se lineárně separabilní problémy